ایران خودرو در نیمه نخست سال زیان سنگینی را به بازار منعکس کرد. میزان زیان این شرکت به حدود ۲۱۳۵ میلیارد تومان (بر اساس صورتهای مالی حسابرسینشده) رسید. با توجه به سرمایه حدود ۱۵۳۰ میلیارد تومانی، میزان زیان انباشته به ۱۴۰ درصد سرمایه اسمی شرکت رسیده است و بر این اساس این شرکت مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده است. در پاییز میزان فروش شرکت افت محسوسی را نسبت به نیمه نخست تجربه کرده است. در حالیکه بهای تمامشده به ازای تولید هر دستگاه اتومبیل مسیر صعودی در پیش گرفته است افت مبلغ فروش نیز میتواند بر شدت زیان این شرکت بیافزاید. با توجه به ابهامات موجود از پیشبینی سودآوری این شرکت خودداری میشود.
با این حال در شرایطی که شرکت با احتمال افزایش زیان همراه است علت استقبال از نماد «خودرو» چیست؟

خودرو+بورس+کالا+سهام+ قیمت+عالم+بورس
شاید بتوان گفت علت توجه معاملهگران سهام به سهام ایرانخودرو در حالیکه سهام دیگر نمادهای خودرویی در معاملات امروز منفی بودند نیز آغاز افزایش سرمایه در شرکتهای زیرمجموعه ایرانخودرو است تا شایعات برای افزایش سرمایه ایرانخودرو را پررنگ سازد. البته لازم به ذکر است که خودروییها به خصوص خودروسازان بزرگ احتمالا با افزایش زیان در پاییز همراه باشند. گرچه این موضوع میتواند سیگنال منفی برای سهام باشد اما برخی معتقدند که افزایش زیان ایرانخودرو راه را برای افزایش سرمایه سنگین از تجدید ارزیابی باز میکند. با همه اینها شناخت زمین بازی برای معاملهگران الزامی است. در این میان محک افزایش سرمایههای سنگین با قوانین معاملاتی جدید (بازگشایی نماد پس از ثبت افزایش سرمایه سنگین) نیز موضوعی است که معاملهگران باید به آن توجه داشته باشند و میتواند سدی در برابر هیجان افسارگسیخته در مسیر قیمتی سهام باشد./ دنیای بورس